woensdag 13 januari 2016

Een eerste keuze uit alle trends

Na het gast-college van Anje Ros hebben we met elkaar de verschillende trends besproken. Daarbij hebben we de trends gepositioneerd naar impact en (on)zekerheid.
Twee trends die er voor ons uitsprongen zijn:

Trend 2: Gelijkheid - Ongelijkheid
Trend 5: Maatschappelijke onrust - Culturele diversiteit

Waarom hebben we voor deze trends gekozen?

Trend 2: Gelijkheid - Ongelijkheid
impact
Verschillen tussen mensen nemen toe en worden steeds zichtbaarder, daardoor wordt ook het verschil in kansen die men krijgt steeds groter.
Is studeren nog wel weggelegd voor jongeren wiens ouders niet kunnen bijdragen aan de studie? (studiefinanciering is lening)
Hebben jongeren met een diagnose dezelfde mogelijkheden als jongeren zonder diagnose? (met ADHD diagnose kan je waarschijnlijk geen piloot worden)
Hebben allochtone leerlingen dezelfde kansen in het onderwijs als autochtone leerlingen? (Een taalachterstand kan ervoor zorgen dat een kind lager uitstroomt dan gewenst)
Is inclusief/passend onderwijs goed voor alle kinderen? (Hoe voelt het om steeds te ervaren dat het leren jou niet zo makkelijk af gaat als de andere kinderen?)

(on)zekerheid
Welke kant zullen de ontwikkelingen op gaan...?
Gaan we steeds meer differentiëren om de sterke kanten van kinderen te benutten en ze niet af te rekenen op hun minder sterke kanten of gaan we iedereen nog meer en langer hetzelfde onderwijs aanbieden, zodat iedereen dezelfde kansen krijgt?
Wat zijn de positieve en negatieve effecten/gevolgen van veel/weinig differentiatie?
Maken we verschillen helder of compenseren we ze?


Trend 5: Maatschappelijke onrust - Culturele diversiteit
impact
De onzekerheid die de kans op aanslagen met zich mee brengt is groot. Hoe bespreek je deze onrust in het onderwijs en wat is de taak van het onderwijs hierin?
Moet het omgaan met en het respecteren van verschillen is een belangrijk onderdeel binnen het curriculum zijn?
Hoe ga je als school om met extremistische standpunten van (ouders van) leerlingen?
Hoe ga je om met de normen en waarden van ouders als die afwijken van de normen en waarden van de school?

(on)zekerheid
Wordt de onrust steeds groter of zal er weer een periode van rust ontstaan?
Wordt de grote culturele diversiteit gezien als kans op ontwikkeling en vooruitgang of als bedreiging en achteruitgang?
Het zoeken naar waarden en normen zorgt voor veel onzekerheid. Ontstaat er een nieuw soort verzuiling?
Zullen Christenen en Moslims steeds verder van elkaar verwijderd raken of elkaar gaan vinden in gezamenlijke normen en waarden?
Welke tegenbewegingen ontstaan in de Moslimgemeenschap als reactie op de Moslim-extremisten?

Bronnen
https://www.kb.nl/sites/default/files/trends-in-de-samenleving-2.pdf
http://www.kis.nl/artikel/wat-worden-de-maatschappelijke-trends-2016
http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2015/09/Hoofdlijn-advies-Een-voorstel-Onderwijs2032.pdf
http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=84574





1 opmerking:

  1. Buongriorno Respice in Futuro, come state?
    Jullie stellen je in deze post interessante en belangrijke vragen. Ook begrijp ik dat voor jullie allemaal deze twee trends er uitsprongen, maar waarom is dat?

    BeantwoordenVerwijderen