donderdag 14 april 2016

Reflectie op de Challenge Day

Voorafgaand aan de Challenge Day hebben we met zijn allen heel hard gewerkt om een mooie en inspirerende presentatie neer te zetten.
Pas op de dag zelf weet je of dat ook daadwerkelijk gelukt is...

Uit de "Feedback in 1 minuut" (zie ook deze blogpost) maken we op dat de meeste bezoekers onze toekomstbeeld in meer of mindere mate reƫel vonden. Zijn geven aan dat het "leren maken van bewuste keuzes" en het "samenwerken in groep" erg belangrijk is in het onderwijs van de toekomst. Dat vinden wij zelf ook. Daarnaast denken zij dat "digitale technologieƫn" en het "gebruik maken van netwerken" erg belangrijk zal zijn in de toekomst. "Maker education" en "samenwerken met stakeholders" wordt als minder belangrijk gezien. Juist daarin zien wij echter kansen. Blijkbaar hebben we dat iets minder voor het voetlicht kunnen brengen.

Qua innovativiteit van het toekomstbeeld zijn de meningen wat verdeeld, maar door meerdere mensen worden de VR-brillen in combinatie met de QR-code om het rollercoaster-filmpje te vinden, als prikkelende binnenkomer benoemd. Ook de teaser werd als uitnodigend ervaren.
Helaas liet de techniek ons tijdens de tweede ronde wat in de steek, het digibord wilde het geluid niet afspelen bij de film. Daardoor kwam de film niet pakkend genoeg over op het publiek. Dat is natuurlijk iets wat je niet kunt voorzien, maar we hebben het ter plekke toch proberen zo op te lossen dat we verder konden met onze presentatie.

Door in het scenario nog meer out-of-the-box te denken, kan het scenario nog innovatiever worden. Aangegeven werd dat de technologische ontwikkelingen wat los lijken te staan van de rest, maar deze ontwikkelingen zijn volgens ons een niet weg te denken onderdeel van het onderwijs in de toekomst.
Wellicht hadden we beter de link kunnen leggen tussen technologische ontwikkelingen  en omvangrijke economische en sociale veranderingen. We zien hiervan al resultaten zoals banen die verdwijnen en nieuwe banen die ontstaan en leegstand van winkelpanden. Daarom dat technologische ontwikkelingen een rol hebben gekregen in al onze scenario's. Daarnaast staan de digitale mogelijkheden die we hebben laten zien en nu ook al voorhanden zijn nog in de kinderschoenen en zien wij ongekende mogelijkheden binnen het onderwijs.

We kregen verder terug dat we met enthousiasme en vol beleving het toekomstbeeld presenteerden. Het doel van het filmpje was niet voor iedereen even duidelijk en de verbindingen die Frank en Mascha legden tussen ons scenario en onze visie op onderwijs in 2030 hadden we mogelijk nog wat sterker kunnen aanzetten. Bijvoorbeeld door steekwoorden op het bord te laten verschijnen tijdens het verhaal, mogelijk hadden de bezoekers dan beter de rode draad kunnen volgen. Nu moesten de bezoekers goed luisteren.

De stellingen zorgden ervoor dat er een gesprek ontstond, waarbij meerdere mensen hun mening konden geven. Dit had ertoe kunnen leiden dat er een discussie zou ontstaan in plaats van een dialoog, maar dat hebben wij niet zo ervaren. Per presentatie konden we 2 stellingen aan bod laten komen. We kozen daarbij voor diepgang i.p.v. het bespreken van meer stellingen. Het 'snel' afhandelen van de stellingen had namelijk niet de diepgang gebracht die we zochten. 
Verder viel ons op dat een behoorlijk aantal bezoekers twijfelden bij het kiezen van de eens-oneens kant. Dat had wellicht te maken met de formulering van de stelling, maar in het gesprek kwam wel naar voren dat er ook echt genuanceerde meningen waren. Ook bleek dat sommigen voor de meest wenselijke situatie en anderen juist voor de meest waarschijnlijke situatie kozen. Bezoekers gaven bovendien terug dat de stellingen en het daarop volgende gesprek hen tot nadenken heeft aangezet en dat was precies ons doel.

Ook kregen we nog wat feedback op het blog. Uit de feedback bleek dat onze scenario's steeds vanuit dezelfde onderliggende redenering zijn beschreven. De verhalende vorm zorgt ervoor dat het goed te volgen is. Wel wordt aangegeven dat het brongebruik wellicht wat frequenter had gekund en dat de gevolgen voor het onderwijs nog wat nadrukkelijker benoemd hadden kunnen worden.
Ook werd aangegeven dat de grenzen van het onderwijs nog wat meer opgezocht hadden mogen worden, bijvoorbeeld door het inzetten/ betrekken van maatschappelijke actoren.

Ons netwerk is wel betrokken bij de ontwikkeling van de scenario's en een aantal keren hebben zij feedback gegeven. Het is echter niet zichtbaar wat we daarmee hebben gedaan. Ook is ons netwerk niet in beeld gebracht, iets wat andere leerteams wel hebben gedaan. Wellicht hadden we daar nog wat energie in moeten steken.

De samenvatting van de peerfeedback is overigens hier terug te lezen.
Al met al zijn we best tevreden met het eindresultaat. Het was een leerzame en intensieve module die ons aangezet heeft tot nadenken over de toekomst van het onderwijs. Iets wat zeer waardevol is als we toekomstbestendig willen opleiden. En daar kunnen we niet omheen, gezien de ontwikkelingen die momenteel gaande zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten